El 26 de setembre de 2025 a les 7 del vespre tindrem la dissetena edició del cicle de xerrades «Parlem de Titelles», organitzades per UNIMA Catalunya, amb el títol «El titella com a art de la creació de personatges», a càrrec de Bruno Belil.
Després de completar la seva llicenciatura en escultura i dibuix a Barcelona, Bruno Belil va continuar la seva formació com a constructor de titelles i titellaire a Bochum (Alemanya) amb artistes com Frank Soehnle i Michael Heppe. Des del 2016, forma part de l’equip creatiu del duet d’artistes «half past selber schuld», amb seu a Düsseldorf, amb qui ha produït obres de teatre i curtmetratges d’animació. A més de la seva experiència escènica, flexibilitat com a constructor i habilitats com a titellaire, Bruno Belil ha col·laborat en diverses produccions cinematogràfiques, com ara documentals, videoclips i anuncis.
Aquesta xerrada, en format de conferència, té com a objectiu oferir una visió profunda del titella com una pràctica artística multidisciplinària i integral, al servei d’un propòsit concret: crear personatges amb vida, amb ànima i amb una psicologia pròpia. A través d’exemples pràctics extrets de la seva experiència en el món de l’òpera, mostrarà com totes les tècniques involucrades —des de la construcció fins a la posada en escena— estan orientades a aquest fi expressiu i dramàtic.
Per construir un personatge amb titella cal dominar diverses disciplines artístiques i artesanals. En la fase de construcció, el titellaire ha de tenir coneixements d’escultura (modelatge, volums, expressivitat), però també de materials diversos com làtex, escuma, Worbla, silicona, fusta o metalls, cadascun amb les seves propietats físiques i simbòliques, que afecten directament el caràcter del personatge. La costura també hi juga un paper clau: no només per al vestuari, sinó perquè molts titelles, com els de guant, es construeixen cosint. El vestit, la textura i el color defineixen també la seva identitat.
Els coneixements mecànics i físics són essencials per donar vida al titella: les articulacions, els mecanismes de moviment, els equilibris. I el dibuix, tan important com a eina de planificació i com a llenguatge per comunicar idees al client o a l’equip.
Un cop construït, el personatge cobra vida a escena. Aquí, el titellaire esdevé intèrpret. El moviment escènic, el ritme, la respiració, la veu i la modulació del text són fonamentals per fer creïble un personatge. No es tracta només de moure un objecte: es tracta de fer-lo pensar, sentir i existir davant del públic.
Aquesta conferència vol, doncs, compartir no només tècniques sinó també una manera d’entendre el titella com un instrument expressiu d’alta complexitat, capaç de crear presències vives que habiten l’escena i la mirada de l’altre. El titella no és només una figura que es mou: és una creació amb profunditat dramàtica, emocional i estètica.
Inscriviu-vos usant aquest formulari: https://forms.gle/hrL3Ta189ArYHvc3A
