CONGRÉS UNIMA FEDERACIÓ ESPANYA

46153855_961591597383756_8828473485027180544_n.jpg

El Congrés es va dur a terme a Segovia del 5 al 11 de novembre 2018, sota el títol “Emergentes”, dedicant una part important del programa a activitats enfocades a les joves companyies. Eudald Ferré i Carles Cañellas hi vam assistir en representació d’Unima Catalunya.

Fent un repàs al programa general ens hi trobem com a prèvia, el curs “Títeres y diversidad. El Títere como herramienta inclusiva”, impartit per María José Frías (María Parrato) i Manu Medina, que es va fer del 5 al 9 al Centro Cultural La Cárcel – que va acollir totes les activitats, ja que el Congrés es va fer amb la inestimable col·laboració del Festival Titirimundi-.

A partir del divendres 9, comença el Congrés pròpiament dit amb un espectacle inaugural a la Sala Julio Michel. Després del qual tenim un Encuentro Titiritero” informal amb un sopar a peu dret i on vam poder tenir la oportunitat de saludar i xerrar amb la resta d’assistents al Congrés. La nit va cloure amb un altre espectacle representat en el passadís d’una de les galeries d’aquesta antiga presó de Segovia.

El dissabte 10 va ser un dia molt intens. Pel matí ens van oferir dues conferències. La primera “¿Qué puedo hacer por ti? Programa Platea y ayudas del INAEM” va ser impartida per Patxi Larrañaga, responsable del Programa Platea de l’INAEM i pel gestor cultural José Luis Melendo, que van facilitar nombroses dades i informació general. I la segona, “Distribución de Artes Escénicas ¿Por dónde empezar?” la va impartir Ana Sala, directora de gires i projectes d’Ikebanah Artes Escénicas, donant una lliçó Magistral sobre què i com fer les coses quan volem “vendre” un espectacle i com plantejar-nos correctament aquesta delicada qüestió.

Després d’un dinar amb tots els assistents, vam poder visitar el petit, però molt interesant, museu de Paco Peralta que es troba a la Puerta de Santiago de la ciutat. Una visita guiada per les vitrines on hi ha exposades algunes de les seves peces i un vídeo documental van ajudar a comprendre la importància d’aquest titellaire gadità, a qui no l’hagués conegut.

Al vespre vam repetir l’esquema del dia anterior amb un espectacle, seguit d’un sopar-encontre titellaire a peu dret i un espectacle final.

El diumenge 11 va ser el moment de l’Assemblea d’Unima Federació Espanya. Durant tot el matí i fins l’hora de dinar, la vintena llarga d’assistents, representants de moltes de les unimes federades, vam tractar i debatre amb agilitat i profunditat els diferents punts de l’ordre del dia.

Els punts van ser: 1- Aprovació de l’acta de la reunió anterior. 2- Canvi en la presidència d’Unima Federació. Degut a la obligada renúncia de Guillermo Gil en fer-se càrrec de la direcció artística del Teatro del Retiro de Madrid, i seguint el que diuen els estatuts, ocupa el càrrec de manera automàtica i fins a final d’aquest mandat, Eva Serna, que era la vicepresidenta de l’associació. 3- Informe del Comitè de Gestió. Es fa una explicació de les activitats realitzades. Es passa balanç de l’Escola d’Estiu 2018 celebrada a Málaga, organitzada per Unima Andalusia i es donen les dates de la del 2019. Eudald Ferré demana que es coordinin les dates amb les altres escoles d’estiu, com la de Santes Creus, per no seguir trepitjant-se. S’informa de la creació d’Unima Extremadura (que acollirà l’Escola d’Estiu 2019), d’Unima Castilla y León i l’intent de creació d’Unima Balears. 4- Informe de les comissions de formació, de Publicacions i de Recerca. S’explica la situació actual de la revista Fantoche i es fa esment en l’èxit assolit en la publicació de la troballa de fotografies dels titellaires del Teatro de la Tarumba al front republicà, durant la guerra del 36. Es descarta que s’hi pugui publicar sense control, ja que es ressalta el rigor dels textos publicats. Es demana que es faci un estudi com el que hem fet a Unima Catalunya, per conèixer el nivell d’activitat del Teatre de Titelles a l’Estat. Es proposa que s’adapti aquesta metodologia en els altres estudis territorials. Carles Cañellas va explicar que a partir d’ara l’INAEM obligarà a tots els teatres acollits al programa Platea a presentar les dades reals d’ocupació de les seves programacions, que estaran obertes a totes les companyies i que d’aquí es pot arribar a avaluar l’activitat real dels titellaires a l’Estat, amb comparatives amb els altres gèneres escènics. 5- Activació de la col·laboració entre Unima Federació i les associacions Federades. S’ofereixen opcions de col·laboració, que poden ser interessants per a algunes unimes de l’Estat. 6- Balanç econòmic 2018. 7- Pla d’activitats 2019. 8- Pressupost 2019. 9- Precs i preguntes.

Carles Cañellas. Calders. 15/11/2018

Deixa un comentari